Saturday 22 December 2012

Penang Wonders




Wonderful trip. Bukan nak kata lah kali nie nyer penang family trip memang tak menghampakan. Mana2 tempat yang plan nak makan semua dapat rasa. First2 sampai kat pulau ni lepas check in & tidor jap terus pergi Bayan Baru. Tujuan sebenor nak ke Gelugor pekena nasik kandaq tapi dek kerna tempat dicita tu bukak pukul 6 (time kami keluor baru pukul 4 petang), semua dok pakat lah gi Nasik Kandaq pelita buat alas perut. Nasik kandaq Pelita ni staff dia semua pakai baju bercirikan 1Malaysia ala sudirman. Uniform bercorak bendera Malaysia. Kat sini kami makan ringan2 jek. Yang budak2 bagi makan roti canai. Yang tua2 makan sup mamak. Sup sini memang antara yang terbaek jack. Tapi ranking dia aku kasik no. 3 kot pasal dalam penang ni ada lagi yang lagi power dari tempat ni.


Cawangan bayan baru

Ini sup perut beb..dah nak abih baru teringat nak amik gambor
Habih dah ngesup, terus ke main destination, Gelugor. Tempat dituju Nasi Kandar Shariff. Nie memang tempat regular aku masa ngaji kat sini dulu. Sapa2 grad dari sekolah kat Minden tu kalo tak tau sajalah. Tak penah keluor kampus agaknyer. Satu menda pun tak berubah. Lokasi, stall, layout meja, orang beratur, rasa makanan sama jek. Kesedapan kalu memang terbaek punya lah. 1Malaysia punya bangsa suma bley nampak sabor beratur menunggu giliran. Walaupun makan tepi jalan dan kalo tak biasa dengan suasana sekeliling memang tak lalu nyer lah nak menjamu selera kat situ. Family aku pun nengok laju jek nyuap. Bini, ipor ngan biras ana siap tukor2 lauk so leh rasa suma. Pandai gak depa ni..hehe. Keindahan santapan makan malam tu terpotong dek kerna hujan. Sib baik gak time tu dah abih nyuap. Gigih jugak lah berlari gi kete nak ngelak basah kuyup.

Ini dia si jali2..Gelugoq most famous..


Baru dalam 10 minit orang dah start hurung & beratur


Lauk pauk aneka pilihan

Lauk default gue..ayam madu, teloq dadar & kashan..kuah kasik campor semua yg dok ada..

lauk pilihan biras gue

Langsai..


Malam tu pulak, ana, bini & biras kami gi area Bayan Baru lagi. Tujuan kali ni supper makan Char Koay Teow Longkang. Nie satu lagi tempat peberet aku makan. Tempat nie kalo siang memang lagi tak selera lah nak makan. Longkang besor, ada bau lagi & kadang kala bleh nampak tikus berlari riang ke sana ke mari memang menggiurkan. Tapi dek kerana kesedapan yang extreme, suma yang dia atas hanya dianggap ilusi optik saja. Lantak pi lah kata orang sini. Rumours banyak kata tempat nie dah hilang sun atau ummph nyer. Tapi lepas nengok brother “Fat Cat” masih ada lagi dan giat melenggang perot mengacau kuali aku yakin rasa mesti tak berubah punya lah. Lepas mengorder dan mendapat, suapan pertama tu pun dah cukup untuk menyangkal dakyah2 tak betul ni. Bini aku yang agak cerewet pasal makan  ni pun kali nie mengaku akan kepowerannyer. Memang lena tul aku tido malam tu. 

Pergh..the good old Longkang style

Separuh perjalanan..

Time ni dah kat pukul 2 pagi beb..meriah nyer macam pukul 8


Besor nyer lak, plan kami nak ke area town. Destinasi utama, Lebuh Chulia. Kat situ lah terletak nyer Restoren Kassim Mustafa. Menu dahsyat kat sini, Nasik Dalca. Mak uih, hangpa yang tak merasa kalo dengor nama mesti ingat makan nasik ngan dalca kan. Nope babeh, nasik dalca nie adalah nasik yang dimasak ngan ghee. Lauk default dia ayam kari. Tu jek. Tapi lauk yang lain pun banyak dok ada. Macam2 boleh pilih. Antara lauk yang glemer ialah ayam negro & telur ikan. Kalo aku memang blasah lauk default jek. Tu pun siap tapau 1 set bawak balik takut kalau2 tak sempat datang lagi boleh merasa seround lagi kat service apartment kami.


Kassim Mustafa is the name..


Lauk2 pilihan kat display tray
Aneka gulai2 di dalam kawah..pening memikior my biras..

Pose macha pose..yihaaa..

Nin dia lauk default nasik dalca..gulai ayam
Nasik & lauk aku..dah bedal separuh baru teringat nak amik gambor
Lauk wife aku

Lauk biras aku..ada additional telur ikan & lemak sotong
Akak ipor aku nyer taste..ayam negro (ayam ros), sayur kacang & telur masin
Licin2..memang takde ampun nyer..

Ok des. Banyak lagi wonders yang aku belum citer kat hangpa. Tapi tak sedap lak cerita tapi takdak gambaq. So tahun depan nyer trip nanti aku amik & upload bagi korang nengok aa. Ceh terpeleot lagi jari aku ngan slang utara nie. Jumpo laie di makan trip yang lelain. Adios menchachos amigos..yang bermaksud...ntah aku pon tak tau…

1 comment:

BashWan said...

nk mkn char koay teow..