Saturday 8 December 2012

Makan @ Johor Bahru - Restoran Saung Sunda Sawargi


First makan2 entry! Oh my, skill penulisan dah karat. :p

Straight to the point, Restoran Saung Sunda Sawargi terletak di Taman Impian Emas, Johor Bahru. It serve Indonesian foods, obviously, which i think more to Sunda type (as the name itself).


Ada variety of foods, dan tarikannye saya rasa, Nasi Timbel (ayam goreng/ayam bakar, keli goreng/bakar, puyuh, etc.). Dan ada juga hidangan ala-carte seperti ikan Gurapo (tak ingat exact ejaan.. ;p), sayur-sayuran, cumi (sotong), udang dan macam2 lagi. The price is reasonable and affordable. Oh, dan nama2 makanan dan air nye agak pelik, sebelum order kena tanya waitress, 10 kali datang, 10 kali la kena tanya..LOL..  Kedai ni ada pondok untuk duduk bersila, dan ada juga meja+kerusi. Tak sempat nak ambil gambar kedai sebab makanan lagi menggoda dari persekitaran.. pfftt.

Ok, layan gambar lah ye..


Es Sunda Sawargi (campuran buah nangka, kelapa dan avocado. Agak pelik, tapi kinda nice) 

From left : Jus Epal, Jus Sirsak (durian belanda) and Jus Avocado (plus coklat) 

From left : Es Pangsegerna (betik, limau, laici, etc) dan  Es Nyai Iteng 

Es Jaipong (laici, betik, etc.)

Jus Buah Naga 

Es Soup Buah (betik+laici+strawberry+ tembikai+lai+limau)

Told 'ya, airnya memang nama pelik2 dan campuran macam2..Mostly harga air RM5.50. Tapi masih ada air2 buah yang lain dan air teh, limau, etc.

Next, the foods.

Nasi Timbel Ayam Bakar. Datang dengan nasi+sambal+tempe+tauhu+cucur yang yummeh. Dan di sertakan dengan sup asam (jagung+ubi). Harga complete set RM10.

Nasi Timbel Ayam Goreng

 Nasi Timbel Lele Bakar

Nasi Timbel Puyuh Bakar

 Sate Ayam

Ini je yang saya dan kawan2 makan kat sini. As told before, banyak lagi variety makanan kat sini. Kalau sesiapa yang nak cuba makanan Sunda, bolehla datang ke kedai ini (wah, da macam promoter). Alamat - No.1, Jalan Seri Impian 1, Taman Impian Emas, JB.  

Sekian saja laporan yang penuh skema dari saya. ;p
Till then.
Salam. :)


Food rating :  3.5/5
Price : 3/5
Environment : 4/5

No comments: